Blogg om hverdagen til en ung, aktiv liten dvergpinscher hann og border collie tispa Saga. Hverdagslydighet, problematferd, kurser vi deltar på,konkurranselydighet,ID-spor, blodspor og diverse andre hundeaktiviteter vi er innom - alt basert på 100% positiv hundetrening.

søndag 23. oktober 2011

Helgens trening og tur

Nå den siste tiden har vi fokusert treningen på det Terkel mestrer mest og som han virkelig setter pris på. Derfor ble det da ID-spor trening og en god par timers tur i skogen (som vi gjør alt for lite for tiden). Vi hadde også planlagt å fått til blodsportrening - men som vanlig strekker ikke tiden helt til ;)
Grunnen til at jeg forsøker å begrense lydighetstrening og annen trening utenom spor nå for tiden, er at han har sletet litt med usikkerhet ovenfor mennesker den siste tiden - lang historie kort. Og for halvannen uke siden valgte jeg å sette i han en hormon-chip - for å forhåpentligvis senke stressnivået hans litt (som går på stresset forbundet med hormoner og tisper, og øke fokuset på meg. Han har til tider kastet opp og hatt "to-dagers" mageknip(?) pga løpetisper hos nabo.. Så får vi se med tiden om han får det litt bedre som midlertidlig kastrat..:)

(Hadde ingen bilder ifra sportreningen denne helgen, så legger ved et ifra sist helg i Skjævelandsskogen..)

ID-spor trening og sportrening generellt er noe Terkel virkelig elsker og blir giret av. Og det smitter jo over hos eier - helt klart! Jeg har knapt holdt på med sportrening et år (siden Terkel var 4-5mndr) men ble kraftig bitt av spor-basillen. Etterhvert har vi gått både bruksspor kurs med Frode Sjovatson ifra NRH, blodsporkurs hos Marit Malmin og ID-spor hos Canis/Karin Beate Lyng. Håper på å konkurrere hvertfall i blodspor til våren igjen, og muligens ID-spor om det lar seg gjøre (dette er ikke en offisiell konkurransegren i norge - man må enten reise til sverige eller få dommer ifra sverige om man ønsker å konkurrere/godkjennes i dette) Les mer om ID-spor her ; http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=193
Vi trente denne gang på ID-spor som varierte på asfalt, gress og "terreng" med figurant i slutten. Terkel sporte veldig bra her, men "matte"(matmor/eg) må bli flinkere på å merke med merkebånd. Det første sporet var forholdsvis kort (100m) og ferskt - og lagt opp til å være et slags motivasjonsspor for å bare få han igang på oppgaven. Det 2. sporet lot vi ligge litt lengre for å få luktene til å sette seg litt mer i "bakken" og med flere variasjoner med tanke på asfalt/terreng/kratt og vinkler. Her hadde jeg hatt behov for å merke med bånd, da jeg ble usikker på hvor figurant hadde gått, og "lot han" spore for mye av og forvirre han på overværet. Dette endte i at lukten dro han over en traffikert gate og over på en helt annen parkeringsplass, og mot et annet bygg. Jeg valgte alikevel å la han "surre rundt" og bruke tiden han behøvde for å finne frem til sporet igjen - og heldigvis - "slapp jeg bryte/feile" han.. selv om jeg sikkert burde ha gjort det da jeg forstod på andre siden av gaten at han virkelig ikke var på sporet lengre.. Men regner dette vil komme etterhvert når jeg selv får mer erfaring i å lese hunden i sporet og får mer erfaring generellt i å spore. Når jeg blir usikker, velger jeg automatisk å la han bruke tiden til hjelp til å finne igjen sporet - men dette er nok kanskje fordi jeg pr idag aldri har opplevd / erfart at han har mistet sporet helt, og har alltid funnet tilbake til sporslutt.. (?)



På søndagen avtalte jeg med Cecilie & Frost (http://freezfrost.blogspot.com/) å ta en tur. Vi hadde i utgangspunktet snakket om å dra til melsheia, men siden vi begge er litt lite kjent der (og kjent med om vi kan slippe hundene etc) bestemte vi oss heller med å ta turen til Bråstein, hundeskogen - og heller ta turen utenom "standard stien" - og sjekke ut skogs-stiene der oppe! Det ble en fantastisk tur! Jeg lånte også med meg labbe/wachtel blandingen Kaya av en kompis - en av Terkel`s bestiser - grrreat success! ;)
Her er noen bilder av timene oppe i skogen











Takk for en knallflott tur Cecilie & Frost (og Noah)! Det ble virkelig søndags-idyll!:D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar