Blogg om hverdagen til en ung, aktiv liten dvergpinscher hann og border collie tispa Saga. Hverdagslydighet, problematferd, kurser vi deltar på,konkurranselydighet,ID-spor, blodspor og diverse andre hundeaktiviteter vi er innom - alt basert på 100% positiv hundetrening.

onsdag 25. januar 2012

Nytt år og bloggtørke - for en start! Litt kort oppsummering av den siste tiden som har gått..

Året 2012 har virkelig meldt sin tilstedeværelse - og mine intensjoner om å være en aktiv blogger her har visst falt litt i grus den siste måneden! Men det betyr ikke at det ikke skjer noe på hundefronten - tvert imot ;)

Desember
Vi var på runderingskurs med Thomas Stokke! Mer kan dere lese på bloggen til Helle :

Julen tilbringte vi i sverige hos Kalle`s besteforeldre i Vexjö. Det ble en lang biltur og kort opphold for bare en liten langhelg i "julestria". Jeg hadde ikke ferie - så vi var nødt til å kjøre ned på torsdagskvelden og hjem igjen søndagsmorgen. Og grunnet været - ble det over 18timer i bil nedover mot Vexjö.. Ingen god start for en liten hund som har litt utfordringer mentalt sånn generelt.. Det blir mye bur, lite aktivitet, og svært dårlig med mentalt stimuli. Desverre så resulterte dette til at han var svært stresset under mesteparten av oppholdet, og "ti skritt tilbake" i treningen vår mot en mer trygg og selvsikker Terkel.. Han gjorde flere utfall og stresset enormt. Jeg hadde nok vært litt vel optimistisk med denne planen. Jeg ville bare så gjerne at skulle få tilbringe julen med oss i sverige med familien til Kalle, der vi storkoste oss slik i sommer som var. Vi må nok regne litt bedre tid neste gang - og ikke kjøre "direkte" - uten overnatting. Alt i alt var julen forutenom helt fantastisk koselig - og vi hadde mange koselig stunder i ekte, svensk juletradisjon! :)

Men; vi fikk da trent en del også på dette korte oppholdet! Terkel gikk det beste og lengste ID-sporet noen gang! :D I ukjent miljø, over tursti, rett forbi mennesker og hunder - og var hele tiden skråsikker på hvor "sin"figurant hadde tatt  veien! Han gikk 910m - og på variert underlag som asfalt, gress, løvskog og tursti :) Flinkesen!

Nyttår feiret vi her hjemme med en bedre middag og besøk av en veninne, og resten av kvelden hos svigers :) Terkel tar raketter med stor ro heldigvis - og det ble en kanonkoselig kveld for både to-og firbeinte :)


Ellers i desember har vi tatt opp spesialsøkstreningen en del igjen, og har trent litt innkomst på fvf omtrent hver kveld, litt utholdenhet i treningen, mye trening med avstandsbelønning og en del fokus på båndtrening og miljøpåvirkninger.  Han er svært påvirket av været - så det er veldig begrenset på hva jeg kan "forvente" i utendørs treningen. Aller helst vil han ligge under teppet på sofaen og kliss foran peisen...  Og som vanlig trener vi fortsatt mye på (fremmede) mennesker og besøk.

Vinter = Peiskos

En helt normal "vinter-dvergpinscher"

Januar
Nå i Januar har vi ikke ligget på latsiden. EN kort oppsummering av det som har skjedd er at jeg har endelig fått registrert et enkeltpersonsforetak som jeg har valgt å kalle "Hund i arbeid". Mitt mål med bedriften for de neste 5årene er å ha en eller to hunder som er klar til "tjeneste" innen spesialsøk. Vi har enda en lang vei å gå, men dette blir en svært lærerik, interessant og utrolig utfordrende vei videre. Skal blogge litt mer konkret om dette senere.

I starten av måneden hadde jeg også praktisk eksamen på instruktørkurset Del3 hos Siddis Hundeskole - hvor jeg fikk en A!! :D Oppgaven gikk ut på å legge opp en typisk "problemhund trening" over 2-3 økter - for en hund (med eier) vi ifra før av ikke visste noe om. Kjempe spennende og utrolig lærerikt!

I uke 2 tok jeg meg en liten "forsinket juleferie" hvor jeg på onsdagen dro for å trene med Marit  & Jan Inge Malmin (hvor jeg tok blodsporkurset hos). Jeg fikk lagt ut et "konkurranse blodspor" av Jan Inge - og jeg gjorde mitt aller beste for å legge ut to pinnespor for Jan Inge go Vicky igjen. Som endte med at jeg klarte å gå meg vill - og som igjen resulterte i to dårlig sporlegg til stakkars Vicky. Heldigvis er både Jan Inge og Vicky veldig erfarne, og en dyktig ekvipasje - så når de fant ut at jeg hadde rotet til i sporet deres - fulgte de Vicky en stund og belønnet med å legge ut en sporslutt selv underveis ;)
Les mer om spordagen i Vicky&Punky`s blogg.
Jeg fikk også endelig truffet den nye valpen til Cecilie - Click! For en fantastisk, sjarmerende liten hvit pelsball! Bildespam følger ;) Les mer om den lille, hvite, håpefulle her :)








Terkel gjorde det helt utrolig bra på sporet som Jan Inge hadde lagt ut til oss, og vi er klar for å debutere i blodspor konkurranse!! :D







 Jeg fikk også filmet resultatet av treningen vi har lagt bak innkallingen vår med fløyte den siste tiden - vi er da litt stolte av resultatet også da ;) Utrolig kjekt å ha en hund som snur på femøringen for å komme til meg :)

Og så ble det i tillegg litt tid til litt enkle lydighetsøvelser og "tøyseøvelser" - for å trene litt på å ha fokus og "være på jobb" i nye miljøer :)




Takk Marit, Jan Inge go Cecilie for en fantastisk kjekk dag på Dale :)

Vi har også startet på nybegynnerkurs i agility, og hatt Del2 Instruktørkurshelg - så ukene går virkelig unna! Agility er utrolig gøy, men vi kommer nok til å ta et kurs også til våren, da været bremser litt for prestasjonen go treningsiveren til Terkel.. Ikke lett å være "selvutnevnt sesong-hund" ;)  og sist men ikke minst, har vi hatt mange, herlige turer på bl.a. Hellestø i mildværet :)

De galne gjør det de kan best..

Badetid for de som liker det..

"Smell this..."




Fineste Kaya som jeg er så heldig å få "låne" av og til



"Ke??"




Zita insiterte på å vise favoritt-trikset hennes - opp på ryggen!  Godt Marianne er så stor og sterk ;) 

Terkel prøver å få oversikten




Fineste Luna vet hvordan man poserer

4 kommentarer:

  1. Så flink du e å ta bilder Beate :-) Knallkjekt å lese bloggen din igjen ;-)

    SvarSlett
  2. SÅ kjekt å høre Cecilie :D Takk ;) Godt å "komme igang" igjen :) Er ikke så flink til å blogge detaljert om treningen men - vi får se litt etterhvert :P

    SvarSlett
  3. Kjempe fine bilder! Kan jeg å diesel være med på tur en dag å bli tatt bilde av?;) så lurte jeg på om du gjør bildene mindre i oppløsning/str eller bruker et program for å laste de opp på bloggen? Skal jeg ha så mange bilder i min blogg kan jeg sitte en hel dag!:( kan jo være at vi har for treigt internett..

    SvarSlett
  4. Hei Kathrine :) Ja bli med på tur en dag ;) Hyggelig at du liker bildene, de er kun tatt med et lite kompakt kamera :) Nei gjør egentlig ikke noe med de.. :-O Setter minnebrikka i pcen - og drar over :P Det går relativt kjapt :) Og vi har da egentlig ganske elendig nett i det nye huset.... hmm... jeg har desverre ingen flere rå med min begrensede teknisk innsikt ;)

    SvarSlett