Blogg om hverdagen til en ung, aktiv liten dvergpinscher hann og border collie tispa Saga. Hverdagslydighet, problematferd, kurser vi deltar på,konkurranselydighet,ID-spor, blodspor og diverse andre hundeaktiviteter vi er innom - alt basert på 100% positiv hundetrening.

lørdag 10. mars 2012

Valpetrening : Valpen kan ingenting - Hjelp - Hvor starter jeg??

Ny valp i hus betyr mye trening! Selv om det kun er under 2 år siden Terkel var valp, føler jeg at jeg ikke husker helt hvor mye trening som skulle til for å få den enkleste øvelse og ønsket atferd til å sitte - og få på flyt! Jeg er litt i villrede igjen her nå.. Sååå mye jeg skulle ønske å lære den nyankomne "stjerna" - helst med en gang - men aner ikke hvor jeg helt skal begynne! ;)

Langline-virr varr.. Skummelt 1. møte med Luna

Mange gode møter med trygge, kjekke hunder :) 


Kamera kan også se ut om en leke ;D


Tålmodige "storebror"




Kneke-sirkuset hjemme for tiden..

..best å være på den sikre siden...... 

Saga`s nye "BFF"

Slapper av på kurs

Sporer :D

Spor innlæring


Jeg vil forsøke å ta for meg de tingene jeg synes er viktigst i starten. Og siden Saga også er faktisk 6mndr gammel, og har litt "sosiale utfordringer" - må jeg ta særlige hensyn til videre sosialisering og miljøtrening. Samt at samtidig ønsker jeg at hun skal bli treningsvant, men også passe på at jeg ikke overdriver.

Det jeg har gjort til nå / jobber med henne aktivt pr idag :


  • Belønnet frivillig sitt
  • Belønnet frivillig ligg
  • Kontakt, kontakt, kontakt (forskjellige miljøer)
  • LEKE (med meg)!! :D (i forskjellige miljøer)
  • "Selvkontroll" - ta leke kun på kommando
  • At hun skal velge atferden "sitt foran" når hun ønsker godbit, leke eller noe annet 
  • Belønnet masse for at hun velger å IKKE hoppe (gire seg opp) med barn
  • Belønnet for at hun blir værende når det kommer sykler, biler (litt skummelt nærme), joggere.. (Ting i fart generelt)
  • Bruke nesa / søksøvelser / spor! (hun skal jo bli min super-søkshund nr 2..) ;) 
  • Slappe av i nye miljøer
  • ...tisse ute...
  • KOntakt / stopp-lyd (ledninger, ting i huset generelt og luene mine er NAM!)
  • Innlæring av fløyta - innkalling
  • At klikk / bra = goodie ;) 
  • Håndterings trening (dusj, børste, ta på hodet etc er EKKELT...)
  • Mannfolk = kule, ikke skumle!
  • Terkel`s bjeffing = godbit når man er stille ;) 
  • Det enorme ressursforsvaret for mat og leke (så og si borte :D )
  • Å ha sele / bånd på
  • Fremmede hunder er kule - ikke skumle
  • JEG kan også være kul... 
  • Ørene, "valken", "snoppen" (!!) og de tynne fyrstikkbeina til Terkel er IKKE godkjente biteleker.. 
Etter inspirasjon ifra Siv på Amokk hundeskole - skal jeg forsøke å "dokumentere" videre trening av Saga nå når jeg skal starte innlæring/trening på "ordentlig" etterhvert :) Jeg ser vi er langt ifra der hun og hennes valp er, da Saga egentlig er opptatt av alt annet som finnes der ute i verden - foran meg og mat. Hun sluttet i forrige uke å få mat i skål hun også, da hun nå virker som hun er i "Ok hold" - så håper jeg bare at hun vil vise litt mer interesse for mat (meg og treningen) nå fremover :) Lek som belønning er ingen problem ;) Hun ELSKER draleker! Det blir hvertfall spennende å se fremover de neste månedene, og sikkert veldig morsomt å se tilbake på bloggen om jeg får til å dokumentere "galskapen" ;) 

Den største utfordringen hittil har egentlig vært å forsøke å finne en balanse på hva hun behøver av fysisk og mentalt stimuli for å kunne slappe av og ikke stresse seg opp. Det virker til nå som at det skal svært lite inntrykk til, for at hun har "fått nok". Og hun bikker raskt over. Så korte, enkle treningsøkter, utsette henne for få nye hunder om gangen, ikke springe for lenge løs å "herje", og mye "ro trening" hjemme :) 

Wish me luck!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar